Jednací řád Rady města Velké Bíteše
Rada města Velká Bíteš (dále jen „rada“) vydává v souladu s ustanovením § 101 odst. 5 zákona č.128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obcích“) tento Jednací řád Rady města Velká Bíteš (dále jen „jednací řád“):
Čl. 1
Úvodní ustanovení
Jednací řád upravuje náležitosti přípravy, svolávání a průběhu schůze rady, práva a povinnosti účastníků schůze, vyhotovování zápisu a další organizační záležitosti související s činností rady. Jednací řád i vlastní schůze rady se řídí právním řádem České republiky, zejména zákonem o obcích.
Čl. 2
Postavení a pravomoci rady
- Rada je výkonným orgánem města v oblasti samostatné působnosti a ze své činnosti odpovídá Zastupitelstvu města Velká Bíteš (dále jen „zastupitelstvo“). V oblasti přenesené působnosti přísluší radě rozhodovat, jen stanoví-li tak zákon.
- Radu tvoří starosta, místostarostové a další členové rady volení z řad členů zastupitelstva.
- Rada rozhoduje o vyhrazených pravomocech dle § 102 odst. 2 zákona o obcích.
- Dle § 102 odst. 3 zákona o obcích rada zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti města, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo; rada může tyto pravomoci zcela nebo zčásti svěřit starostovi nebo městskému úřadu; rada může svěřit městské policii zcela nebo zčásti rozhodování o právních jednáních souvisejících s činností městské policie.
- Rada navrhuje program zasedání zastupitelstva a určuje odpovědnost za zpracování a předložení odborných podkladů pro zasedání zastupitelstva.
- Rada zabezpečuje plnění usnesení zastupitelstva. Rada na svých schůzích projednává návrhy organizačních opatření k zabezpečení plnění usnesení přijatých na zasedání zastupitelstva a k vyřízení obdržených podnětů členů zastupitelstva či jiných oprávněných osob. Příslušné návrhy radě předkládá obvykle starosta.
- Rada ukládá prostřednictvím svých usnesení konkrétní úkoly zejména starostovi, místostarostům a ostatním členům rady, dále pak komisím rady, zaměstnancům zařazeným do Městského úřadu Velká Bíteš (dále jen „městský úřad“), právnickým osobám založeným nebo zřízeným městem.
Čl. 3
Schůze rady – základní ustanovení
- Rada se schází dle potřeby, zpravidla však jedenkrát za 2 týdny.
- Schůze rady se konají obvykle v sídle městského úřadu a jsou neveřejné.
- Schůzi rady svolává starosta, popřípadě místostarosta, v nezbytně nutných případech jiný člen rady.
- Schůze rady se svolává písemně elektronickou formou prostřednictvím příslušné aplikace tak, aby podkladové materiály byly členům rady k dispozici nejméně 110 hodin před konáním schůze. V odůvodněných případech lze podkladové materiály předložit členům rady v kratší době. Vyžadují-li to relevantní okolnosti, lze tyto písemnosti předat členům rady listinnou formou.
- Schůzí rady se pravidelně zúčastňují členové rady, tajemník městského úřadu (s hlasem poradním) a zaměstnanci zařazení do městského úřadu, jejichž přítomnost je pro řádný průběh schůze nezbytná. Na jednání rady mohou být v případě potřeby přizvány rovněž další osoby.
- V souladu s ustanovením § 101 odst. 3 zákona o obcích se může člen rady zúčastnit konkrétní schůze distančním způsobem s využitím technického zařízení pro obousměrný přenos obrazu a zvuku, pokud umožňuje uplatňovat zákonná práva spojená s účastí na schůzi rady v souladu s právním řádem.
Čl. 4
Práva a povinnosti členů rady
- Člen rady je povinen zúčastňovat se schůzí rady (v místě konání či distančním způsobem), plnit úkoly, které mu rada uloží, hájit zájmy občanů města a jednat a vystupovat tak, aby nebyla ohrožena vážnost jeho funkce. Člen rady nemá právní nárok účastnit se schůze distančním způsobem. Svůj záměr zúčastnit se schůze rady distančním způsobem je člen rady povinen starostovi oznámit písemně nejpozději 4 hodiny před konáním příslušné schůze, v odůvodněných případech může člen rady svoji účast distančním způsobem oznámit starostovi v kratší době. Město nemá povinnost technicky zabezpečovat realizaci distanční účasti na straně člena rady. Náklady související s technickým zabezpečením realizace distanční účasti na straně člena rady nese dotčený člen rady. Člen rady účastnící se schůze distančním způsobem je povinen připojit se do příslušné aplikace - videokonference v předstihu, alespoň 10 minut před zahájením jednání za účelem praktické zkoušky. Člen rady má vždy právo účastnit se schůze rady osobně v místě, v němž se schůze rady koná.
- Člen rady oznamuje svoji neúčast na schůzi rady starostovi. Pozdní příchod či předčasný odchod ze schůze oznamuje předsedajícímu a současně o této skutečnosti uvědomuje zapisovatele.
- Účast na schůzi rady stvrzují členové rady prezencí v příslušné aplikaci. Člen rady, který se účastní jednání prezenčně a nemůže se prezentovat sám prostřednictvím příslušné aplikace například z důvodu absence technického vybavení, požádá o zaznamenání příchodu zapisovatele. Úvodní prezence i průběžné příchody/odchody členů rady se zaznamenávají v příslušné aplikaci a jsou přenášeny do zápisu ze schůze rady.
- Člen rady, u něhož skutečnosti nasvědčují, že by jeho podíl na projednávání a rozhodování určité záležitosti v radě mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj samotného nebo osobu blízkou, pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto skutečnost před zahájením jednání rady.
- Člen rady, který je veřejným funkcionářem ve smyslu zákona o střetu zájmů, je povinen při jednání rady oznámit svůj poměr k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mu mohla vzniknout osobní výhoda nebo újma anebo má-li na věci jiný osobní zájem; to neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý ve vztahu k neomezenému okruhu adresátů. Oznámení podává příslušný veřejný funkcionář ústně v průběhu jednání, nejpozději však před tím, než rada přistoupí k hlasování; oznámení je vždy součástí zápisu z jednání.
Čl. 5
Příprava schůze rady
- Přípravu schůze rady obvykle organizuje starosta spolu s místostarosty a tajemníkem městského úřadu.
- Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad schůze rady mají členové rady, komise rady, členové zastupitelstva, výbory zastupitelstva, tajemník městského úřadu, vedoucí odborů městského úřadu, vedoucí městské policie, organizační složky a právnické osoby, jejichž zřizovatelem či zakladatelem je město.
- Návrhy na projednání v radě se podávají v písemné podobě tak, aby byly městskému úřadu k dispozici včetně podkladových materiálů nejpozději 7 dnů před konáním schůze rady, na které mají být projednány. O zařazení návrhů podaných v pozdější lhůtě rozhodne rada v úvodu příslušné schůze.
- Návrhy na projednání v radě musí obsahovat stručnou důvodovou zprávu s popisem současného stavu, sledované cíle navrhovaných změn, jejich finanční a organizační náročnost, konkrétní návrh usnesení a rámcovou informaci o povaze předkládané problematiky, na jejímž základě lze dospět ke konkrétnímu rozhodnutí člena rady při jeho hlasování o návrhu příslušného usnesení. Za obsahovou správnost a soulad předkládaného materiálu s právním řádem odpovídá předkladatel.
- Podkladové materiály pro jednání rady jsou jednotlivým členům rady k dispozici v příslušné aplikaci a to nejpozději 110 hodin před konáním schůze. V odůvodněných případech lze podkladové materiály předložit členům rady v kratší době. V odůvodněných případech mohou být podkladové materiály předloženy na schůzi rady v listinné podobě tzv. na stůl.
Čl. 6
Průběh schůze
- Schůzi rady řídí starosta, popřípadě místostarosta či jiný člen rady (dále jen „předsedající“).
- Rada je schopna se usnášet, je-li přítomna (v místě konání či distančním způsobem) nadpoloviční většina všech jejích členů. Člen rady účastnící se schůze distančním způsobem musí být v audiovizuálním kontaktu s ostatními účastníky schůze prostřednictvím technického zařízení pro obousměrný přenos obrazu a zvuku umožňujícího realizovat zákonná práva spojená s účastí na schůzi rady v souladu s právním řádem. Člen rady účastnící se schůze distančním způsobem se přerušením obrazového přenosu považuje za nepřítomného na schůzi, a to včetně všech právních důsledků. Předsedající v takovém případě jednání rady za účelem odstranění související technické závady na nezbytně nutnou dobu přeruší. Tato skutečnost se vždy uvede do zápisu. Nepodaří-li se závadu odstranit, zaznamená zapisovatel nepřítomnost dotčeného člena rady jako odchod a předsedající obnoví jednání, ve kterém dá pokračovat dle schváleného programu. Není-li v důsledku výše uvedené technické závady přítomna (v místě konání či distančním způsobem) nadpoloviční většina všech členů rady, ukončí předsedající schůzi. Při výpadku zvuku se výše uvedené zásady uplatní přímo úměrně závažnosti situace. O sporných případech rozhodne hlasováním rada.
- Předsedající zahájí jednání rady nejpozději 20 minut po stanoveném začátku schůze. Není-li při zahájení schůze rady nebo v jejím průběhu přítomna (v místě konání či distančním způsobem) nadpoloviční většina všech členů rady, ukončí předsedající schůzi.
- Předsedající zahajuje, řídí a ukončuje schůzi rady. V úvodu schůze předsedající konstatuje usnášeníschopnost rady, informuje přítomné o případné distanční účasti příslušných členů rady a určí zapisovatele z okruhu zaměstnanců města zařazených do městského úřadu. Předsedající dále navrhne schválení programu schůze.
- Předsedající seznámí radu s eventuálními námitkami členů rady proti zápisu z předchozí schůze rady. O námitkách členů rady proti zápisu z předchozí schůze rozhodne rada hlasováním.
- Starosta pozastaví v souladu s ustanovením § 105 zákona o obcích výkon usnesení rady, má-li za to, že je nesprávné. Věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání zastupitelstva.
- O zařazení návrhů na pořad jednání přednesených v průběhu schůze rady rozhodne rada.
- Jednotlivé body programu před jejich projednáním stručně uvede předsedající, případně předkladatel.
Rozprava
- Všem vystupujícím uděluje, popřípadě odnímá slovo předsedající.
- Předsedající důsledně dbá na věcný průběh a pracovní charakter schůze rady.
- Zahájení a ukončení rozpravy oznamuje předsedající. Do rozpravy se členové rady přihlašují elektronickým zařízením, popřípadě viditelným zvednutím ruky. Přihlásit se o slovo lze pouze před ukončením rozpravy. Pro členy rady účastnící se schůze distančním způsobem platí obdobně totéž.
- Předsedající udělí postupně slovo všem přihlášeným členům rady, popř. tajemníkovi městského úřadu, a to v pořadí, v jakém se přihlásili o slovo. Přednostně může předsedající udělit slovo předkladateli návrhu projednávaného bodu programu. Za účelem doplnění projednávané problematiky může předsedající udělit slovo příslušnému zaměstnanci města zařazenému do městského úřadu.
- Se souhlasem předsedajícího mohou na schůzi rady vystoupit i osoby v jednacím řádu neuvedené, nerozhodne-li v konkrétním případě rada jinak.
- Členové rady a tajemník městského úřadu se mohou kdykoliv přihlásit o slovo s technickou poznámkou, je-li jejím obsahem upozornění na porušení právních předpisů, jednacího řádu či jiných procedurálních pravidel. Členovi rady či tajemníkovi městského úřadu s technickou poznámkou je uděleno přednostní právo na vystoupení ihned po skončení právě probíhajícího projevu. Technická poznámka je omezena časovým limitem 1 minuty. Nenaplňuje-li vystoupení svým obsahem parametry technické poznámky či byl-li překročen vymezený čas, může předsedající vystupujícímu odejmout slovo.
- Rada může během schůze rozhodnout o změně pořadí jednotlivých bodů programu, eventuálně o jejich přesunutí na příští schůzi rady.
- Ukončení rozpravy může navrhnout kterýkoliv člen rady. O návrhu na ukončení rozpravy se hlasuje ihned bez rozpravy. V případě schválení návrhu na ukončení rozpravy bude umožněno vystoupit všem, kdo byli do rozpravy přihlášeni před podáním návrhu na její ukončení.
Hlasování a usnesení
- Rada rozhoduje vždy hlasováním. K platnému usnesení nebo rozhodnutí je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů rady, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak.
- Před zahájením hlasování předsedající seznámí radu s předmětem hlasování a se zněním navrhovaného usnesení.
- O návrhu usnesení se vždy hlasuje jako o jednotném celku.
- Předkladatel návrhu usnesení je povinen dbát o stručnost, věcnost a srozumitelnost předkládaného návrhu.
- Konečná formulace usnesení musí vždy obsahově odpovídat výsledkům jednání rady.
- Každý člen rady hlasuje o předloženém návrhu osobně, v souladu se slibem člena zastupitelstva. Za řádné osobní hlasování nelze považovat situaci, kdy distančně se účastnící člen rady hlasuje, aniž by byl v souladu s jednacím řádem viděn prostřednictvím technického zařízení pro obousměrný přenos obrazu a zvuku.
- Hlasování se provádí elektronickým zařízením, popřípadě viditelným zvednutím ruky. Při distanční účasti lze hlasovat rovněž prostřednictvím hlasovacích karet, na nichž je viditelně uveden odpovídající poměr člena rady k hlasování dle odstavce 24.
- V průběhu hlasování může člen rady hlasovat „PRO“ návrh, „PROTI“ návrhu, případně se „ZDRŽET“ hlasování. Veškeré údaje o všech hlasováních se zaznamenávají do zápisu ze schůze rady.
- Rada hlasuje zpravidla veřejně, nestanoví-li zákon jinak. O návrhu hlasovat tajně rozhoduje v každém jednotlivém případě rada bez rozpravy. Neumožňuje-li technické řešení členům rady, kteří se schůze účastní distančním způsobem, hlasovat tajně, hlasují veřejně. Členové rady účastnící se schůze v místě jejího konání mohou hlasovat tajně.
- V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje rada nejprve o variantě doporučené předsedajícím, popřípadě předkladatelem.
- V případě předložení doplňujících návrhů, pozměňujících návrhů či protinávrhů (dále jen „alternativní návrhy“) hlasuje rada nejprve o těchto alternativních návrzích. Bylo-li alternativních návrhů předloženo více, hlasuje o nich rada v opačném pořadí, než v jakém byly podány.
- Nastanou-li během schůze rady v projednávané věci podstatné okolnosti, jež neumožňují radě rozhodnout o předloženém návrhu usnesení, rozhodne rada procedurálním usnesením o přesunutí takového bodu programu na pořad jednání další schůze rady. Návrh usnesení o tomto postupu předkládá radě předsedající, popř. jiný člen rady.
- Byl-li kterýkoliv návrh usnesení schválen potřebným počtem hlasů, uvede se do zápisu ze schůze rady mimo doslovného znění usnesení, jeho číselného označení a údajů o hlasování rovněž sousloví „Návrh byl přijat jako usnesení číslo:“.
- Nebyl-li kterýkoliv návrh usnesení schválen potřebným počtem hlasů, uvede se do zápisu ze schůze rady mimo doslovného znění návrhu usnesení a údajů o hlasování rovněž sousloví „Návrh nebyl přijat“.
Čl. 7
Nerušený průběh schůze rady, pořádková opatření
- Nikdo nesmí rušit průběh schůze rady. Osoby, které svým jednáním hrubě narušují řádný průběh schůze rady a které nereagují na výzvu předsedajícího k nápravě, může předsedající vykázat ze zasedací místnosti či z distanční účasti na schůzi rady.
- V průběhu schůze rady uděluje a odnímá slovo všem vystupujícím předsedající. Předsedající odnímá slovo vystupujícím zejména, ujímají-li se slova svévolně, odchylují-li se zcela od tématu, překračují-li vymezený čas pro svá vystoupení, porušují-li obsahem svých vystoupení právní řád České republiky či jednací řád, popřípadě, má-li obsah jejich vystoupení vulgární charakter.
Čl. 8
Ukončení schůze rady
- Byl-li pořad jednání probíhající schůze rady zcela vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo, ukončí předsedající schůzi rady.
- Předsedající rovněž ukončí schůzi rady, není-li v době jejího zahájení či v jejím průběhu přítomna (v místě konání či distančním způsobem) nadpoloviční většina všech členů rady.
Čl. 9
Zápis ze schůze rady
- O průběhu schůze rady se pořizuje zápis, který podepisují starosta spolu s místostarostou nebo jiným radním.
- V zápise se vždy uvede počet přítomných členů rady, schválený pořad schůze rady, průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení.
- Zápis ze schůze rady se vyhotovuje nejpozději do 15 dnů od jejího konání a je uložen na městském úřadu k nahlédnutí členům zastupitelstva.
- O případných námitkách členů rady proti zápisu rozhodne nejbližší schůze rady.
- Ze schůze rady se dále vyhotovuje souhrn přijatých usnesení, který podepisuje starosta spolu s místostarostou nebo jiným členem rady města. Souhrn usnesení rady zveřejní městský úřad na webových stránkách města do 20 dnů ode dne konání schůze rady v anonymizované podobě v souladu s právními předpisy o ochraně osobních údajů, a to nejdéle po dobu 5 let.
Čl. 10
Zabezpečení a kontrola plnění usnesení rady
- Plnění usnesení rady zabezpečuje rada, městský úřad pod vedením tajemníka městského úřadu a osoby odpovědné ze své funkce v organizacích zřízených či založených městem.
- Kontrolu plnění usnesení rady provádí kontrolní výbor v souladu s ustanovením § 119 odst. 3 zákona o obcích.
Čl. 11
Závěrečná ustanovení
- Nastane-li v průběhu schůze rady situace, která není upravena platným právním řádem ani jednacím řádem, rozhodne o způsobu jejího řešení rada.
- Od postupu stanoveného jednacím řádem se rada může odchýlit, jsou-li splněny podmínky obecné zákonnosti a byl-li takový postup schválen nadpoloviční většinou hlasů všech členů rady či faktickým jednáním rady bez uplatnění námitek člena rady. Platnost a účinnost jednacího řádu tím není dotčena.
- Změny jednacího řádu provádí rada zrušením původního a schválením nového usnesení.
- Tento jednací řád schválila rada usnesením číslo UR-139-7/2025 na své schůzi dne 31. 3. 2025.
- Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 31. 3. 2025. Tímto dnem se ruší Jednací řád Rady města Velká Bíteš schválený usnesením číslo 19/6/19/RM ze dne 28. 1. 2019.